fbpx
Internettet Online marketing

.dk-domæner efter Google PageRank

Det er meget vigtigt igen at pointere, at den PageRank, du kan se i din Google Toolbar (ofte kaldt Google Toolbar PageRank’en) kun er symbolsk – en hjemmeside med PageRank 2 kan sagtens ranke højere på Google på et specifikt søgeord end en konkurrerende side med en Page Rank på 4. Værdien er altså kun for “sjov”, bl.a. fordi den kun opdateres 3-5 gange om året, og således altid er old news.

Den bygger på antallet og værdien af links til en hjemmeside, hvilket naturligvis er en vigtig faktor, men den tager jeg en anden dag. På en grå søndag som i dag skal det jo helst ikke blive alt for tørt.

Når alle de spørgsmålstegn ved PageRanken er stillet, så er det alligevel altid en fornøjelse at se en hjemmesides PageRank. Og jeg vil nu vise nogle data, som jeg har haft megen fornøjelse af:

PageRank-værdi Hyppighed Frekvens Kumuleret hyppighed Kumuleret frekvens
PageRank 10 0 0.00% 0 0.00%
PageRank 9 1 0.00% 1 0.00%
PageRank 8 103 0.02% 104 0.02%
PageRank 7 814 0.13% 918 0.14
PageRank 6 4278 0.67% 5196 0.82%
PageRank 5 15754 2.47% 20950 3.29%
PageRank 4 34820 5.47% 55770 8.76%
PageRank 3 67203 10.55% 122973 19.31%
PageRank 2 74321 11.67% 197294 30.97%
PageRank 1 60557 9.51% 257851 40.48%
PageRank 0 379149 59.52% 637000 100.00%

Kilde: netnationen.dk

Bemærk, at det kun er domænets forside, der er målt PageRank på.

Det er ret tydeligt, hvilken Page Rank, der er mest hyppig – det er helt klart PageRank 0.

Men hvorfor? Er det fordi domæner uden tildelt PageRank ligger her – altså tilfælde, hvor Toolbar Pageranken er helt grå? Nææh, fordi dem er der taget højde for. Ud af de ialt 916.611 registrerede danske domænenavne har nemlig 69.50% (637.000) en tildelt Google Pagerank™.

Mit bud er, at det er alle de hjemmesider, som du og jeg ikke besøger. Det er websider på Webbyen (dem, der er så heldige overhovedet at have en PageRank-værdi), samt andre domæner, som du aldrig kunne finde på at besøge bevidst. Desuden skal man have i tankerne, at der hver dag registreres hundreder af nye domæner, der bare har en midlertidig forside og ganske få indgående links.

Desuden kan man se, at vi i Danmark kun har ét PR 9-domæne, og det er denmark.dk, der er Danmarks officielle hjemmeside. Desuden har vi ingen PR 10-domæner, men det er ikke så overraskende.

You may also like
Hvorfor blogger du?
Google og Yahoo indgår reklameaftale
2 Comments
  • Charly Olsen maj 12,2013 at 15:48

    Fed artikel, men netnationen er vist ikke up-to-date længere 🙂 Ved du om der findes en lignende side i dag?

  • FIVERR 1 Klaus maj 15,2014 at 00:09

    Ja det er lidt svært med PR, jeg har nogle domæner der nu (kun) er parkerede domæner og nogle er faldet en del i PR mens nogle er faldet lidt og andre har beholdt deres PR efter sidste update.

    Kvaliteten på alle domænerne er jo faldet en hel del da siderne stort set jo nu kun består af link.

    En er faldet fra PR 4 til 3, en er faldet fra 4 til 2, en er faldet fra 3 til 2, 2 har beholdt deres PR på 2 og en har beholdt sin PR 1.

    Hvornår kommer jeg op på PR 6 eller 7 ? : )

    Google er blevet bedre til at sortere og straffe spam link hvilket jeg heller aldrig har haft i overflåd af. Siderne har fra ca. 200 til 20.000 back links, der er tale om blandede link.

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage