Tag Archives: google

Internettet Online marketing

Nye Google-killers?

Hvem kan ikke huske den massive snak om Cuil, da den blev lanceret? Jeg kan. Jeg kan også huske min spådom: Google vil sejre. Jeg fik ret.

Måske er min overbevisning om at Google vil sejre til evig tid bare fordi den er størst nu en kende naiv. Det samme sagde man også om det nu kriseramte Yahoo i sin tid. Her er det vigtigt at tage med, at Yahoo ikke blot er presset pga. finanskrisen, men har været i dyb krise længe. Mit og andres bud er, at det er den strategi, de valgte i sin tid, der byggede på redaktionelt indhold, der ligger til grund for det.

Nu er en ny potentiel “Google killer” blevet lanceret og én mere er på vej. Den ene er en indirekte konkurrent til Google – den anden er en direkte konkurrent. Jeg vil komme lidt ind på dem begge om lidt, men først vil jeg argumentere for, hvorfor vi ikke finder nogen seriøs udfordrer til Google foreløbigt.

Google har nemlig lanceret så mange produkter i de seneste 5 år, at folk (også amerikanerne, som var længere om at tage Google til sig) er blevet afhængige af deres services. Vi har arkiveret vores mail hos dem, vores RSS feeds ligger hos dem og de kan indsamle ekstremt meget data via deres Toolbar, Analytics og AdSense, der kan forbedre relevansen af søgeresulaterne – både i forhold til enkelte brugere, men det kan også være med til at finde søgemaskinespam. Ingen anden konkurrent har mulighed for at efterligne dette emperium. Google er unik når det kommer til relevans og hurtig indeksering (hvis vi altså ser bort fra Twitter, som rent faktisk kunne være et bud på en Google-killer, hvis de allierer sig med de rigtige). Mere om det senere.

WolframAlpha

Dette er ikke en direkte konkurrent til Google, men jeg vælger at tage den med alligevel, da den understøtter min senere pointe. WolframAlpha er et nystartet projekt, der er en ægte gadget, som vi nørder foreskriver den 🙂 Jeg er begejstret for det, den kan finde ud af, men det store problem er, at alle kommandoer skal håndteres manuelt af ejerne og derfor vil siden ikke være rentabel i længden. Den bliver helt sikkert et nørdværktøj, som sjældent vil blive brugt til noget brugbart udover interne konkurrencer om hvem der kan memorisere flest kommandoer, der skal bruges for at frembringe anstændige. Spøg til side. 🙂
En søgemaskine skal kunne omstilles i løbet af ingen tid uden redaktionel indblanding. Det kan WolframAlpha ikke!

Kumo

Microsofts nye søgemaskine går under projektnavnet Kumo og vil sandsynligvis blive en mere direkte konkurrent til Google. Du kan læse mere om den ovre hos Version 2. Sagt med forbehold (vi dødelige ved jo endnu ikke hvad den præcist kan), så tror jeg ærligt talt heller ikke på denne af flere årsager:

  • Microsoft har slet ikke styr på håndtering af websiders relevans som det ser ud nu.
  • Kumo gør (som det ser ud) ikke noget, Google ikke allerede kan
  • MS er tilsyneladende stolte af Kumos widgets. Hmm, har vi ikke set noget lign. hos Google?
  • Microsoft siger, at det bliver nemmere at bruge Kumo, da den er kategoriopdelt. F.eks. vil en søgning på Taylor Swift byde på kategorierne “Taylor Swift Songs”, “Taylor Swift Lyrics” og “Taylor Swift Biography” (se screenshot). Men hvad forhindrer brugeren i at indtaste netop dette i søgefeltet? Intet. Med Google Suggest er det endda blevet nemmere for brugerne at lave mere specificerede, long-tail-søgninger. I sidste ende tror jeg at det vil det forvirre brugerne – og så siger de “bye bye, Kumo”.

Den eneste måde Kumo for en chance er hvis MS aktivt integrerer den i Windows, men det bryder EU og andre gøglere sig jo ikke rigtigt om… 😉

Fremtidens søgemaskine

Nu har jeg været kritisk overfor alle disse potentielle Google-killers og skylder vel næsten at give et bud på, hvordan jeg tror at fremtidens søgemaskiner vil se ud. Jeg kommer med et meget mere dybdegående indlæg om netop dette senere, men jeg skriver lige nogle ord nu.

Hvad fremtidens søgemaskiner angår, er jeg overbevist om, at de vil ligne Google i opbygning, men bliver endnu mere intelligente end nu. Flere widgets vil blive integreret i søgeresulaterne, som eksempelvis Google Maps allerede er blevet det hos Google. Desuden tror jeg, at de bliver mere “demokratiske” – altså nogle services hvor brugeradfærd og -interaktion bliver et nøglepunkt. Search Wiki var et dårligt forsøg på dette (selvom Google officielt siger, at det ikke har indflydelse på andre resultater end brugerens egne), men en integration med eksempelvis Twitter ser jeg som en rigtig god måde at øge både relevansen og aktualiteten af søgeresulaterne. Desuden tror jeg at det er sandsynligt at det sker snart. Jeg har ikke set de seneste væksttal for Twitter, men jeg kunne forestille mig at vækstraten snart vil aftage. Jeg ved i al fald, at brugerloyaliteten er faldende, hvilket kunne tyde på, at der snart skal ske noget.

Twitter har ikke officielt en forretningsmodel endnu, og det kunne meget vel være deres glimrende og overraskende hurtige søgning, de vil tjene penge på i fremtiden.

Jeg vil meget gerne høre, hvad dit bud på en Google Killer er, og naturligvis om Kumo kan slagte Google, blot amputere lidt af succesen eller om Google vil stå fast.

Kan du have en rigtig god ferie? 🙂

Read More
Internettet Online marketing

Google advarer mod sig selv

Her til eftermiddag er der sket noget spændende på Google. De skriver nemlig ved hvert søgeresultat, et det kan skade din computer – inklusiv deres eget!

Et screenshot kan bekræfte det:

Google kan skade din computer

Read More
Online marketing

Vind i søgemaskinerne ved at være på forkant

Jeg sidder netop og kigger min log igennem over søgeord, som folk har brugt til at finde MartinHegelund.dk.

Indimellem er der nogle sjove imellem – f.eks. to modne frugter, martin fuld og store frække, men der er også mange – rigtig mange – der vedrører det amerikanske præsidentvalg.

Det er min egen post om det amerikanske præsidentvalg, der udløste de mange hits. Det er folk, der har søgt efter hvad deres holdninger, baggrunde og slogans er – eksempler på relativt irelevante søgninger, og min afvisningsprocent er da også 100. Men hvis jeg nu havde skrevet et 100% objektivt indlæg om deres mærkesager, baggrunde osv. samt skaffet mig et par links, så ville jeg uden tvivl få mig nogle indlæg, der ville skabe hits.

Så hvis du vil skaffe dig nogle nemme hits, og det ønsker du naturligvis, så skriv om ting, der er in lige nu.

Det er ikke kun ved sådanne begivenheder man kan benytte sig af denne strategi. Det kan også være ved lanceringer af længe ventede produkter som f.eks. Apples iPhone eller arrangementer. Der er f.eks. også eksemplet med 1. pladsen på søgningen Funny dick, der nævnes i Sys Bjerres populære sang, Malene. Ikke nok med at skaffe en hel masse hits på baggrund af søgninger, så har der også været en god linkbait-værdi i det, og han har på den måde tiltrukket mange besøg fra andre blogs ligeså.

Se også det på bloggen tidligere nævnte eksempel, hvor jeg testede hvad der skete, da det blev annonceret, at Martin Thorborg flyttede til USA.

Det gælder om at skrive om det, der er in og hypes netop nu, fordi det er også der, hvor søgningerne foretages.

Read More
Internettet Online marketing

.dk-domæner efter Google PageRank

Det er meget vigtigt igen at pointere, at den PageRank, du kan se i din Google Toolbar (ofte kaldt Google Toolbar PageRank’en) kun er symbolsk – en hjemmeside med PageRank 2 kan sagtens ranke højere på Google på et specifikt søgeord end en konkurrerende side med en Page Rank på 4. Værdien er altså kun for “sjov”, bl.a. fordi den kun opdateres 3-5 gange om året, og således altid er old news.

Den bygger på antallet og værdien af links til en hjemmeside, hvilket naturligvis er en vigtig faktor, men den tager jeg en anden dag. På en grå søndag som i dag skal det jo helst ikke blive alt for tørt.

Når alle de spørgsmålstegn ved PageRanken er stillet, så er det alligevel altid en fornøjelse at se en hjemmesides PageRank. Og jeg vil nu vise nogle data, som jeg har haft megen fornøjelse af:

PageRank-værdi Hyppighed Frekvens Kumuleret hyppighed Kumuleret frekvens
PageRank 10 0 0.00% 0 0.00%
PageRank 9 1 0.00% 1 0.00%
PageRank 8 103 0.02% 104 0.02%
PageRank 7 814 0.13% 918 0.14
PageRank 6 4278 0.67% 5196 0.82%
PageRank 5 15754 2.47% 20950 3.29%
PageRank 4 34820 5.47% 55770 8.76%
PageRank 3 67203 10.55% 122973 19.31%
PageRank 2 74321 11.67% 197294 30.97%
PageRank 1 60557 9.51% 257851 40.48%
PageRank 0 379149 59.52% 637000 100.00%

Kilde: netnationen.dk

Bemærk, at det kun er domænets forside, der er målt PageRank på.

Det er ret tydeligt, hvilken Page Rank, der er mest hyppig – det er helt klart PageRank 0.

Men hvorfor? Er det fordi domæner uden tildelt PageRank ligger her – altså tilfælde, hvor Toolbar Pageranken er helt grå? Nææh, fordi dem er der taget højde for. Ud af de ialt 916.611 registrerede danske domænenavne har nemlig 69.50% (637.000) en tildelt Google Pagerank™.

Mit bud er, at det er alle de hjemmesider, som du og jeg ikke besøger. Det er websider på Webbyen (dem, der er så heldige overhovedet at have en PageRank-værdi), samt andre domæner, som du aldrig kunne finde på at besøge bevidst. Desuden skal man have i tankerne, at der hver dag registreres hundreder af nye domæner, der bare har en midlertidig forside og ganske få indgående links.

Desuden kan man se, at vi i Danmark kun har ét PR 9-domæne, og det er denmark.dk, der er Danmarks officielle hjemmeside. Desuden har vi ingen PR 10-domæner, men det er ikke så overraskende.

Read More
Internettet Online marketing

Her er de data, som søgemaskinerne skjuler

SEOmoz.org er nu opdateret med nogle hamrende interessante funktioner. F.eks. har de nu opbygget et indeks af alverdens hjemmesider, som man kan analysere f.eks. linkdata udfra. Ifølge dette indlæg på deres blog har de fundet frem til nogle data, som indtil nu har været tilgængelige:

  • Over hele internettet er 58% af alle links til sider på samme domæne, 42% linker væk fra hjemmesiden.
  • 1,83% af allelinks har attributten nofollow – 61% af disse er til eksterne sider og 39% af disse er til interne sider. Det er svarende til 2 milliarder links, der har nofollow-attributten!
  • Mens 0,08% af websider bruger 301-redirect, bruger 0,12% 302-redirects. 0,005% bruger META-refresh.
  • Omkring 1,5% af alle sider bruger META noindex-tagget. 0,87% af alle sider bruger META nofollow-tagget.

De har samtidig bygget et helt nyt tool, Linkscape, som ser virkelig interessant ud.

Hvis du ikke allerede bruger SEOmoz, så gør det. Det er uden tvivl pengene værd!

Read More
Tjen penge online

Pladder fra Google?

Jeg faldt lige over en ret pudsig besvarelse i Googles FAQ om ugyldige AdSense-klik, hvor Google giver udtryk for, at de ikke ved en skid om deres eget system. Som svar til spørgsmålet “Jeg kom til at klikke på mine egne annoncer. Giver det problemer for min konto?” svares nemlig:

Selvom udgivere af en eller anden grund ikke må klikke på deres egne annoncer, har vi forståelse for, at man ved en fejl kan komme til at klikke på dem. Derfor er det ikke nødvendigt at kontakte os, hver gang du klikker på dine annoncer. Du kan være sikker på, at din konto bliver korrekt krediteret for alle de klik og visninger, vi anser for gyldige.

“Af en eller anden grund”? Det kunne de godt uddybe nærmere! 😀

God weekend

Read More
Online marketing

Søgemaskineoptimering og nyt indhold

Google-søgning på Martin Thorborg

Søgemaskinerne elsker nyt, friskt indhold. Det er en kendsgerning. Det er – til dels – også derfor, mange blogs ranker så godt.

I dag har den kendte iværksætter Martin Thorborg offentliggjort, at han flytter til USA. Det er en perfekt lejlighed til at undersøge, hvor hurtigt søgemaskinerne indekserer nye artikler og indlæg på hjemmesider med høj trust.

Til venstre kan man se en Google-søgning på strengen “martin thorborg”. Alle de resultater, hvor der er en rød streg til venstre er artikler eller nyheder, der omhandler hans flytning. Ved samtlige resultater står der også, hvornår nyheden er indekseret.

Fælles for alle resultaterne med rød streg er, at de kommer fra et domæne med høj trust, der ofte indekseres. Jeg tror, at hvis man gentager søgningen i morgen eller i overmorgen, så vil disse resultater stadig ranke, men væsentligt længere nede. Jeg vender tilbage 🙂

Read More
Internettet

Google og Yahoo indgår reklameaftale

Selskaberne er blevet enige om at “forsinke gennemførelsen af den aftale for op til tre og en halv måneder, mens myndighederne gennemgår det.”
Aftalen kan opsiges på et hvilket som helst tidspunkt, men hvis den afsluttes inden 24 måneder vil Yahoo! skylde Google $ 250 millioner.

Partnerskabet er kun for de amerikanske og canadiske markeder, men med tiden er det ikke kun Yahoo’s søgeresultater, der vil nyde godt af Google. Også tekstreklamer andre steder på Yahoo samt Yahoos publisher-netværk vil få glæde af aftalen. Men da Yahoo nu bare bliver en formidler af AdSense-reklamer, hvordan bliver det så muligt for Yahoo at vinde markedsandele over AdSense med Yahoos eget annonce-netværk?

Udover de ekstra indtægter bliver det muligt for Google at få indsigt i den største konkurrents brugeres færden – og det bliver farligt! Google bliver endnu mere monopoliseret end det er i forvejen, og det er ikke sundt for søgemaskine-markedet.

Det bliver spændende at se, hvad fremtiden bringer!

Read More
Online marketing

Yahoo! Google har fået nyt favicon!

Nu har Google fået udskiftet sit noget kantede og kiksede favicon med noget lidt mere i ægte web 2.0-style. Godt!

Øverst til venstre kan du se Googles nye favicon, sammenlignet med det gamle. Er det ikke bare en pryd for øjet? 🙂

Om der kommer andre større designmæssige opdateringer på Google tror jeg dog er tvivlsomt. Men det kunne da også være hyggeligt…

Read More
Online marketing

Hvad mener Google om SEO?

Det evige spørgsmål ‘Hvad mener Google om søgemaskineoptimering?’ kommer jævnligt på banen, og Googles talsmand indenfor webspam Matt Cutts siger da også direkte, at Google ikke har noget imod SEO, så længe man overholder deres retningslinjer.

Google har jo også en interesse i at kunne levere nogle gode resultater – ellers ville grundlaget for virksomheden slet ikke eksistere. Det er naturligvis ikke webmasternes opgave at sikre kvaliteten af Google, men det er en win-win-situation, når webmasterne gør lidt ekstra for at beskrive indholdet på en side – webspam eller ej!

Der er som med det fleste flere nuancer af SEO. Der er den del, jeg (officielt, muhahaha :D) opererer i, ‘White hat SEO’, og så er der ‘Black hat SEO’, som Google ikke accepterer.
Her er det værd at huske, at det jo udelukkende er Google, der vurderer, om ens metoder er korrekte eller ej. Derfor er det vigtigt altid at sikre sig, at ens SEO-strategi lægges fornuftigt og langsigtet. Der er jo absolut ingen grund til at ligge på 1. pladsen i 2 uger, hvis man efterfølgende bliver fjernet fra Googles resultater.

Men ja, der er problemer
Googles primære opgave (foruden at skabe overskud til sine aktionærer) er at samle al information, der er tilgængeligt på nettet. Og fair nok, at de vælger at vise de mest relevante resultater øverst – det er i alles interesse. Men nogle gange, er de ‘relevante resultater’ ikke lige relevante. Det kan være – for at sige det rent ud – lortesider, der kan være linkfarme, made for adsense-sider eller andet, der ikke har noget reelt formål for den søgende.

Det er således udelukkende op til SEO’ernes og webmasternes egen moral at forfatte og optimere siderne – uanset om der rent faktisk er noget relevant indhold eller ej. Fordi det ER muligt at skabe fornuftige resultater med sådanne sider.

For at opsummere:
Google har intet imod SEO’ere, eller søgemaskineoptimering, så længe man overholder deres guidelines. De har sågar indtil for nyligt drevet deres egen SEO-virksomhed, som de dog blev presset til at sælge. Du skal ikke være bange for at komme i klemme, så længe du overholder de regler, som de har opsat. Og hav så altid for øje (og det kan ikke gentages nok): Google bestemmer udelukkende selv, hvilke sider, de vil have i sit indeks!

Kan I have en rigtig munter weekend?

Read More