Selskaberne er blevet enige om at “forsinke gennemførelsen af den aftale for op til tre og en halv måneder, mens myndighederne gennemgår det.”
Aftalen kan opsiges på et hvilket som helst tidspunkt, men hvis den afsluttes inden 24 måneder vil Yahoo! skylde Google $ 250 millioner.
Partnerskabet er kun for de amerikanske og canadiske markeder, men med tiden er det ikke kun Yahoo’s søgeresultater, der vil nyde godt af Google. Også tekstreklamer andre steder på Yahoo samt Yahoos publisher-netværk vil få glæde af aftalen. Men da Yahoo nu bare bliver en formidler af AdSense-reklamer, hvordan bliver det så muligt for Yahoo at vinde markedsandele over AdSense med Yahoos eget annonce-netværk?
Udover de ekstra indtægter bliver det muligt for Google at få indsigt i den største konkurrents brugeres færden – og det bliver farligt! Google bliver endnu mere monopoliseret end det er i forvejen, og det er ikke sundt for søgemaskine-markedet.
Det bliver spændende at se, hvad fremtiden bringer!
Godt indlæg! Vi må nok sande at Google er firmaet som løber af med sejren foreløbig set i forhold til søgemaskiner på nettet.
At Yahoo underlægger sig Google ved at tage Google Adsense ind i deres søgemaskine er en falliterklæring af Yahoo.