Den amerikanske økonomi har stor indflydelse på det danske erhvervsliv og annoncemarkedet er ingen undtagelse.
Personligt har jeg oplevet fremgang i besøgs- og brugertal på ca. 15%, men tilbagegang på mine AdSense-udbetalinger på 10% i samme periode.
Jeg har snakket med flere andre publishers, der ser samme billede. Hvorfor?
Jeg tror at svaret skal findes i den økonomiske tilstand.
Recessionen medfører naturligt mindre annoncebudgetter fra annoncørerne, og da Googles system er baseret på en auktion vil denne mindre konkurrence naturligt føre til lavere klikpriser.
Det medfører mindre indtjening per klik for annoncørerne – men også for Google selv.
Desuden er dollarens kurs konstant faldende, så det gør heller ikke ligefem resultatet bedre. Og hold for guds skyld ikke betalingerne tilbage: dollaren falder nogenlunde i samme hast som olien stiger og dette er en tendens der fortsætter, siger alverdens analytikere.
Til danske publishers: Undgå amerikanske annoncer og benyt lejligheden til selv at benytte AdWords og drag nytte af den potentielt faldende CPC.
Brug f.eks. Partner Ads, Adservice eller lign. Hiv alle de penge du kan ud af AdSense og hold ikke betalinger tilbage for dollarkursens skyld.