fbpx

Category : Online marketing

Online marketing

Hvad mener Google om SEO?

Det evige spørgsmål ‘Hvad mener Google om søgemaskineoptimering?’ kommer jævnligt på banen, og Googles talsmand indenfor webspam Matt Cutts siger da også direkte, at Google ikke har noget imod SEO, så længe man overholder deres retningslinjer.

Google har jo også en interesse i at kunne levere nogle gode resultater – ellers ville grundlaget for virksomheden slet ikke eksistere. Det er naturligvis ikke webmasternes opgave at sikre kvaliteten af Google, men det er en win-win-situation, når webmasterne gør lidt ekstra for at beskrive indholdet på en side – webspam eller ej!

Der er som med det fleste flere nuancer af SEO. Der er den del, jeg (officielt, muhahaha :D) opererer i, ‘White hat SEO’, og så er der ‘Black hat SEO’, som Google ikke accepterer.
Her er det værd at huske, at det jo udelukkende er Google, der vurderer, om ens metoder er korrekte eller ej. Derfor er det vigtigt altid at sikre sig, at ens SEO-strategi lægges fornuftigt og langsigtet. Der er jo absolut ingen grund til at ligge på 1. pladsen i 2 uger, hvis man efterfølgende bliver fjernet fra Googles resultater.

Men ja, der er problemer
Googles primære opgave (foruden at skabe overskud til sine aktionærer) er at samle al information, der er tilgængeligt på nettet. Og fair nok, at de vælger at vise de mest relevante resultater øverst – det er i alles interesse. Men nogle gange, er de ‘relevante resultater’ ikke lige relevante. Det kan være – for at sige det rent ud – lortesider, der kan være linkfarme, made for adsense-sider eller andet, der ikke har noget reelt formål for den søgende.

Det er således udelukkende op til SEO’ernes og webmasternes egen moral at forfatte og optimere siderne – uanset om der rent faktisk er noget relevant indhold eller ej. Fordi det ER muligt at skabe fornuftige resultater med sådanne sider.

For at opsummere:
Google har intet imod SEO’ere, eller søgemaskineoptimering, så længe man overholder deres guidelines. De har sågar indtil for nyligt drevet deres egen SEO-virksomhed, som de dog blev presset til at sælge. Du skal ikke være bange for at komme i klemme, så længe du overholder de regler, som de har opsat. Og hav så altid for øje (og det kan ikke gentages nok): Google bestemmer udelukkende selv, hvilke sider, de vil have i sit indeks!

Kan I have en rigtig munter weekend?

Read More
Online marketing

Velgørende søgemaskiner

De er et fremragende eksempel på, hvordan forretning og omtanke for miljøet kan kombineres – de velgørende søgemaskiner.

Først opstod Blackle, der i skrivende stund har sparet 578,196.442 watttimer ved at have en mørk, strømbesparende baggrund. Siden bruger Googles Adsense for Search-program og er efter sigende en ret indbringende forretning.

Siden er Ecocho.com opstået, der foruden også kan ses i en energivenlig udgave også lover, at de vil printe op til 2 træer pr. 1000. søgning. Den startede med at tilbyde både en Yahoo!- og Google-søgning, men nu har Google pga. nogle overtrædelser af AdSense-politikken desværre trukket sig. Det kunne ellers være interessant at se, hvordan det ville udvikle sig.

Ecocho skriver også selv på sin hjemmeside:
Vi er hverken en velgørende institution eller en NGO – vi er en virksomhed. Vi sætter dog særligt fokus på miljøet. […]” og det harmonerer jo perfekt med min første påstand.

Read More
Online marketing

Jesper Langballe forlader (ikke) politik

Rygterne har spredt sig som en steppebrand i dag – Jesper Langballe fra Dansk Folkeparti ville forlade dansk politik.

Læsere af denne blog er nok ikke i tvivl om, hvad jeg mener om DF’s holdninger, men jeg har altid haft en svaghed for Jesper Langballe. Ikke hans politik, men som person. Jeg har mødt ham ved et par lejligheder, og jeg opfatter ham som lynende intelligent og som én af meget få politikere, har han – tro det eller ej – humor.

Det kom også som et chok for mig, da det på Nyhedsavisens hjemmeside læste, at Langballe forlader poltik.

Dette medførte reaktioner til både den ene og den anden side, men intet sammenlignet imod det, der kom, da der stod, at han alligevel ikke forlader dansk politik.

Anyways, i mellemtiden offentliggjorde de en artikel om det, Jesper Langballe nu engang er allerbedst til – at fortælle! En række citater er samlet. Læs dem her: Jesper Langballe citater.

Herunder er der et eksempel på, hvordan hr. Langballe kan opleves “privat”:

 

God weekend!

Read More
Iværksætteri Online marketing Tjen penge online

Sådan tjener du penge på internettet

Mange er interesserede i at tjene penge på sin hjemmeside. Jeg bliver nysgerrigt spurgt flere gange om ugen, hvordan jeg tjener mine penge. Selvom jeg meget gerne vil hjælpe, så vil jeg gerne have folk har en basisforståelse.

Her vil jeg samle nogle af de måder, man kan tjene penge på sin hjemmeside på.

Affiliatenetværk

Mange annoncenetværk blomstrer op for tiden. De gamle spillere, Partner-Ads, Euro Ads, Adservice osv. Fælles for ovenstående partner-netværker er, at de alle er udsat for hård konkurrence, hvor det oftest er annoncørerne, de tilgodeser i konkurrencen, da det er dem, der er mest konkurrence om.

Fordelene ved affiliatenetæværk er, at de ofte er nemme og lige til at gå til og der er ofte få krav til hjemmesiderne, der tilmelder sig som publishers. De negative sider er selvfølgelig, at de skal have en bid af det, annoncørerne betaler, men denne del er ofte givet godt ud i forhold til, hvis du selv skulle opsøge annoncører og stå for salg og support, som jeg kommer nærmere ind på om lidt.

Desuden er der nogle, der føler sig snydt af disse netværk, da netværkene suverænt bestemmer, om de mener, at du har ret til at få dine penge og hvor mange af dem. Men der må man opbygge en tillid til de enkelte netværk. Jeg må indrømme, at jeg ikke har de bedste erfaringer med supporten fra alle steder og jeg kender også flere, der har fået penge i klemme.

Til begynderen vil jeg klart anbefale Partner-Ads.

Contextual Ads

Meget populært i tiden ef f.eks. Google AdSense, hvor AdWords-annoncørerne annoncerer på Googles netværk af publishers, der er tilmeldt AdSense. Yahoo / Overture tilbyder noget lignende, men det er ikke så populært i Europa.

Contextual Ads læser som regel indholdet af din side automatisk, hvor herudfra selv finder nogle relevante annoncer. Fordelen er, at de er nemme at implementere og for nogle siders vedkommende kan give en anelse mere revenue. Men du mister en stor del af kontrollen med annoncerne og det kan være irriterende.

Direkte annoncesalg

Få fuld styring og sælg dine annoncer selv. Det er selvfølgelig en fordel, da du kan beholde hver en øre selv, men du skal også bruge en hel***des meget tid på at opsøge annoncører, give tilbud, opkræve penge, opsætte kampagner mm.

Donation

Den skal jo nævnes… Hvis du mener, at du kan hive nogle penge ud af dine brugere vha. donationer, kan du også forsøge dig med det. Der er ikke mange gavmilde brugere derude, men hvis din side retter sig mod det amerikanske marked, er der lidt større sandsynlighed for at dine brugere spytter lidt i kassen. Hvorfor skal jeg ikke kunne sige.

Til formålet kan du bruge Ewire’s knap eller PayPal, der er ekstremt populær verden over.

Konklusion

Personligt bruger jeg en blanding af ovenstående metoder alt efter siden indhold. De sider, hvor Contextual Ads er en mulighed, bruger jeg det altid.

I bund og grund handler det om at mærke efter, hvad man gider, hvad man stræber efter, og sidst, men absolut ikke mindst, hvad der er muligt. I princippet er alt muligt, men du bliver nødt til at sætte nogle grænser.

Og et godt råd: Læs altid – og overhold selvfølgelig – de enekelte firmaers Terms and Conditions (betingelserne).

Read More
Online marketing Personligt

Hvorfor blogger du?

Blogging er blevet et velkendt fænomen. Ikke blot for IT-nørder, men i høj grad også for den almindelige dansker.

Men ikke desto mindre begynder blogs at vokse op og mange er ganske populære. F.eks. amerikaneren ShoeMoney, der har 20.000 unikke, daglige besøgende og tjener 12.000$ pr. måned og han lever glimrende ved at dele tips og tricks til online marketing ud.

Og netop det økonomiske perspektiv – hvad enten man kan lide det eller ej – er vigtigt for mange bloggere. Se bare resultatet af den afstemning, der er på Problogger.net, som du kan se til højre. 719/2172 = 33,1% af de adspurgte bloggere svarer, at de blogger pga. pengene.

Jeg synes at det er interessant at se.

Hvorfor blogger jeg?

Min motivation er blandet. Jeg bruger den primært som et pusterum. Primært et sted, hvor de tanker der franarrer mig søvn, kan udfolde sig. De ting, jeg føler skal deles med verden. Det gør omvendt, at min blog er meget lidt fokuseret. Det er lysten der driver værket, og derfor vil du også se perioder med mange indlæg på bloggen, og perioder hvor der stort set ikke er aktivitet.

Read More
Online marketing

Recession = dårlig AdSense indtjening

Den amerikanske økonomi har stor indflydelse på det danske erhvervsliv og annoncemarkedet er ingen undtagelse.

Personligt har jeg oplevet fremgang i besøgs- og brugertal på ca. 15%, men tilbagegang på mine AdSense-udbetalinger på 10% i samme periode.

Jeg har snakket med flere andre publishers, der ser samme billede. Hvorfor?

Jeg tror at svaret skal findes i den økonomiske tilstand.

Recessionen medfører naturligt mindre annoncebudgetter fra annoncørerne, og da Googles system er baseret på en auktion vil denne mindre konkurrence naturligt føre til lavere klikpriser.

Det medfører mindre indtjening per klik for annoncørerne – men også for Google selv.

Desuden er dollarens kurs konstant faldende, så det gør heller ikke ligefem resultatet bedre. Og hold for guds skyld ikke betalingerne tilbage: dollaren falder nogenlunde i samme hast som olien stiger og dette er en tendens der fortsætter, siger alverdens analytikere.

Til danske publishers: Undgå amerikanske annoncer og benyt lejligheden til selv at benytte AdWords og drag nytte af den potentielt faldende CPC.

Brug f.eks. Partner Ads, Adservice eller lign. Hiv alle de penge du kan ud af AdSense og hold ikke betalinger tilbage for dollarkursens skyld.

Read More
Iværksætteri Online marketing

IT-bobbel 2.0?

Web 2.0, social networking, blogs, SEO, user generated content osv…

Alle IT-folk i dag har hørt om alle ovenstående ord – især de, der hyppigt frekventerer blogs om online marketing eller er så heldige at arbejde med det til dagligt.

Vi tænker måske ikke så meget over det, men så beder jeg dig gøre det nu. Lever vi i bobble 2.0? Kommer der en ny IT-bobble nu?

Denne video er faktisk ganske glimrende:

Jeg ser frem til den diskussion, den måtte medføre!

Read More
1 2