fbpx

Tag Archives: søgemaskineoptimering

Online marketing

Keyword research tip: Hack din konkurrents webanalyse

Det skal selvfølgelig ikke hedde sig, at bloggen her opfordrer til ulovligheder.

Men nogle gange gør ens konkurrenter så dumme ting, at det næsten lovliggør alt. 🙂

Jeg sidder lige nu og søgemaskineoptimerer en kundes hjemmeside, og jeg googlede lige ét af vores søgeord, som der ikke er ret megen konkurrence på. Gæt hvad jeg finder: En konkurrent har lagt sine statistikker offentligt tilgængeligt. Det giver mig indblik i hvilke søgeord han modtager trafik på. HAPS!

Hans hjemmeside er langt fra optimeret ligeså godt som vores og har også færre backlinks. Derfor har jeg forsøgt at optimere til samtlige gode søgeord og glæder mig til at stjæle trafik fra ham på alle disse termer.

Prøv du at se, om dine konkurrenter også har statistikker liggende frit fremme på internettet – det er guf for din keyword research.

Søg på nogle af de populærer hostede webanalyseværktøjer efterfulgt af site:konkurrentssite.dk og du kan se hvad der ligger offentligt tilgængeligt.

Du ønskes en god kommende uge og julemåned!

Read More
Online marketing

Vind i søgemaskinerne ved at være på forkant

Jeg sidder netop og kigger min log igennem over søgeord, som folk har brugt til at finde MartinHegelund.dk.

Indimellem er der nogle sjove imellem – f.eks. to modne frugter, martin fuld og store frække, men der er også mange – rigtig mange – der vedrører det amerikanske præsidentvalg.

Det er min egen post om det amerikanske præsidentvalg, der udløste de mange hits. Det er folk, der har søgt efter hvad deres holdninger, baggrunde og slogans er – eksempler på relativt irelevante søgninger, og min afvisningsprocent er da også 100. Men hvis jeg nu havde skrevet et 100% objektivt indlæg om deres mærkesager, baggrunde osv. samt skaffet mig et par links, så ville jeg uden tvivl få mig nogle indlæg, der ville skabe hits.

Så hvis du vil skaffe dig nogle nemme hits, og det ønsker du naturligvis, så skriv om ting, der er in lige nu.

Det er ikke kun ved sådanne begivenheder man kan benytte sig af denne strategi. Det kan også være ved lanceringer af længe ventede produkter som f.eks. Apples iPhone eller arrangementer. Der er f.eks. også eksemplet med 1. pladsen på søgningen Funny dick, der nævnes i Sys Bjerres populære sang, Malene. Ikke nok med at skaffe en hel masse hits på baggrund af søgninger, så har der også været en god linkbait-værdi i det, og han har på den måde tiltrukket mange besøg fra andre blogs ligeså.

Se også det på bloggen tidligere nævnte eksempel, hvor jeg testede hvad der skete, da det blev annonceret, at Martin Thorborg flyttede til USA.

Det gælder om at skrive om det, der er in og hypes netop nu, fordi det er også der, hvor søgningerne foretages.

Read More
Internettet Online marketing

Her er de data, som søgemaskinerne skjuler

SEOmoz.org er nu opdateret med nogle hamrende interessante funktioner. F.eks. har de nu opbygget et indeks af alverdens hjemmesider, som man kan analysere f.eks. linkdata udfra. Ifølge dette indlæg på deres blog har de fundet frem til nogle data, som indtil nu har været tilgængelige:

  • Over hele internettet er 58% af alle links til sider på samme domæne, 42% linker væk fra hjemmesiden.
  • 1,83% af allelinks har attributten nofollow – 61% af disse er til eksterne sider og 39% af disse er til interne sider. Det er svarende til 2 milliarder links, der har nofollow-attributten!
  • Mens 0,08% af websider bruger 301-redirect, bruger 0,12% 302-redirects. 0,005% bruger META-refresh.
  • Omkring 1,5% af alle sider bruger META noindex-tagget. 0,87% af alle sider bruger META nofollow-tagget.

De har samtidig bygget et helt nyt tool, Linkscape, som ser virkelig interessant ud.

Hvis du ikke allerede bruger SEOmoz, så gør det. Det er uden tvivl pengene værd!

Read More
Online marketing

Søgemaskineoptimering og nyt indhold

Google-søgning på Martin Thorborg

Søgemaskinerne elsker nyt, friskt indhold. Det er en kendsgerning. Det er – til dels – også derfor, mange blogs ranker så godt.

I dag har den kendte iværksætter Martin Thorborg offentliggjort, at han flytter til USA. Det er en perfekt lejlighed til at undersøge, hvor hurtigt søgemaskinerne indekserer nye artikler og indlæg på hjemmesider med høj trust.

Til venstre kan man se en Google-søgning på strengen “martin thorborg”. Alle de resultater, hvor der er en rød streg til venstre er artikler eller nyheder, der omhandler hans flytning. Ved samtlige resultater står der også, hvornår nyheden er indekseret.

Fælles for alle resultaterne med rød streg er, at de kommer fra et domæne med høj trust, der ofte indekseres. Jeg tror, at hvis man gentager søgningen i morgen eller i overmorgen, så vil disse resultater stadig ranke, men væsentligt længere nede. Jeg vender tilbage 🙂

Read More
Online marketing

Også de store kan være frække…

Det er efterhånden et godt stykke tid siden, at BMW blev udelukket fra Google pga. brug af doorway pages – altså sider, hvor der vises forskelligt indhold til brugeren og søgerobotten.

Nu er Michigan Daily så på den, efter der er blevet afsløret skjulte links på deres website. Om det er med vilje eller en fejl vides ikke, men det er i hvert fald imod Googles retningslinjer.

Eller også er dette bare den bedste virale markedsføring nogensinde i håbet om at kunne skaffe sig nogle gode links fra en masse SEO-blogs verden over. Hvem ved?

Read More
Online marketing

Hvad mener Google om SEO?

Det evige spørgsmål ‘Hvad mener Google om søgemaskineoptimering?’ kommer jævnligt på banen, og Googles talsmand indenfor webspam Matt Cutts siger da også direkte, at Google ikke har noget imod SEO, så længe man overholder deres retningslinjer.

Google har jo også en interesse i at kunne levere nogle gode resultater – ellers ville grundlaget for virksomheden slet ikke eksistere. Det er naturligvis ikke webmasternes opgave at sikre kvaliteten af Google, men det er en win-win-situation, når webmasterne gør lidt ekstra for at beskrive indholdet på en side – webspam eller ej!

Der er som med det fleste flere nuancer af SEO. Der er den del, jeg (officielt, muhahaha :D) opererer i, ‘White hat SEO’, og så er der ‘Black hat SEO’, som Google ikke accepterer.
Her er det værd at huske, at det jo udelukkende er Google, der vurderer, om ens metoder er korrekte eller ej. Derfor er det vigtigt altid at sikre sig, at ens SEO-strategi lægges fornuftigt og langsigtet. Der er jo absolut ingen grund til at ligge på 1. pladsen i 2 uger, hvis man efterfølgende bliver fjernet fra Googles resultater.

Men ja, der er problemer
Googles primære opgave (foruden at skabe overskud til sine aktionærer) er at samle al information, der er tilgængeligt på nettet. Og fair nok, at de vælger at vise de mest relevante resultater øverst – det er i alles interesse. Men nogle gange, er de ‘relevante resultater’ ikke lige relevante. Det kan være – for at sige det rent ud – lortesider, der kan være linkfarme, made for adsense-sider eller andet, der ikke har noget reelt formål for den søgende.

Det er således udelukkende op til SEO’ernes og webmasternes egen moral at forfatte og optimere siderne – uanset om der rent faktisk er noget relevant indhold eller ej. Fordi det ER muligt at skabe fornuftige resultater med sådanne sider.

For at opsummere:
Google har intet imod SEO’ere, eller søgemaskineoptimering, så længe man overholder deres guidelines. De har sågar indtil for nyligt drevet deres egen SEO-virksomhed, som de dog blev presset til at sælge. Du skal ikke være bange for at komme i klemme, så længe du overholder de regler, som de har opsat. Og hav så altid for øje (og det kan ikke gentages nok): Google bestemmer udelukkende selv, hvilke sider, de vil have i sit indeks!

Kan I have en rigtig munter weekend?

Read More